søndag 27. januar 2013

Posekort til gutt og jente + tutorial

Har igjen laget posekort - med conversesko, et til jente og et til gutt.
Lenger ned i innlegget viser jeg hvordan jeg lager posekort, da jeg har fått spørsmål om det:)


Til guttekortet har jeg brukt mønsterark fra Inkido ogTim Holtz. Stjernene er tatt ut med sizzic dies. Motiv og tekst er fra Papirpikenes egne klippeark. Metalkroken er fra TH. Poststempler fra Kort og Godt. Ellers tag, bølgepapp, knapper og hyssing.



Til jentekortet har jeg brukt mønsterark fra Maja design. Har bruk blondeserviett og sløyfebånd for å gjøre det mer feminint. I tillegg har jeg brukt kork med en sirkel punchet ut fra samme mønsterark med en pebles over. Tekststripene fra dymomaskin. På taggen inne i posen har jeg brukt MS kantpunch.



Så hvordan jeg lager disse posekortene.
Alle typer papirposer kan brukes og de kan brukes både stående og liggende. Disse jeg lager nå er liggende, men jeg har laget mange stående. Ligger noen linker til andre posekort nedest i innlegget.


Jeg skjærer til taggen som skal være inne i posen først, men hvilken rekkefølge du setter sammen kortet har ingen betydning. Hva du synes fungerer best for deg finner du ut av etterhvert. Jeg lager taggen ca 2cm smalere en posen. Posen jeg bruker her har innbrett i siden og jeg legger da taggen i bakre "lomme"(se senere i innlegget), den går da ikke så dypt i posen. Den siden av taggen som stikker ut av posen kan formes som en tagg som jeg har gjort her, eller det kan brukes kant punch(som jeg har brukt på det andre kortet) eller kant dies, feks TH snøkrystall/sommerfugl/tannhjul.


Jeg pynter så det som skal være forsiden på kortet. Pyntes på samme måte som du pynter hvilken som helst framside på et kort.



Så pynter jeg taggen inne i kortet. Jeg lager plass til å skrive noen ord, ellers pynt som du ønsker. Husk at det ikke må bygge ut for mye, slik at det passer nedi posen. Jeg pynter gjerne med dies/punch, blonder, stempel stekst/vers, poststempel, knapper....




Baksiden av kortet pleier jeg ikke å pynte mye, men noen har mer pynt her også.
Pleier å sette "håndlaget av" stempelet mitt her.



Så eksemplet på jentekortet:
Laget på samme måte, men brukt kantpuch på taggen.

 




Her ser du hva jeg mener med bakre lomme i posen.





Mange bruker også kantpunch øverst på posen, dette går fin på poser uten innbrett. Når det er innbrett blir det litt tykt og håndtaket på punchen kan brekke, husk at det da kan ikke er reklamasjon på puchen. Bruk da heller kant dies på disse posene om du ønsker pyntekant øverst på posen.

Her er noen eksempler. 
Klikk på bilde så kommer du til innlegget. 
Du kan også klikke på posekort under etiketter.



    




Lykke til!

Legg gjerne inn spørmål under i kommentarfeltet om dere lurer på noe, så skal jeg prøve å svare:)

Klem, Lin Monika



13 kommentarer:

  1. Kjempefine kort begge 2! Og tusen takk for at du tok deg tid til å lage en beskrivelse av hvordan du går frem - nå skal jeg gjøre et forsøk også!

    SvarSlett
  2. knall tøffe kort begge to :) Flink du er :) Rå fint pyntet :) Klem Rita

    SvarSlett
  3. Disse var utrolig tøffe posekort og takker for at du legger beskrivelse, klem bente:)

    SvarSlett
  4. Veldig tøffe! Og alltid kjekt å finne beskrivelser/fremgangsmåter :)

    SvarSlett
  5. Zwei wunderschöne Verpackungen, obwohl das Motiv für Mädchen und Jungen geeignet geeignet ist, ist aus der Art der Gestaltung sofort ersichtlich, für wen es bestimmt ist. Mir gefallen beide Taschen sehr gut!

    SvarSlett
  6. Haftiga kort, och superbra tutorial, som ar latt att forsta och folja!

    Kramiz,
    Sandra

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, jeg etter stor pris på hver eneste en<3
Ha en fin dag:)

Klem, Lin Monika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...